10 juni 2007

Lång tid ingen sjö, tredje gången gillt och ekumenik

Det kom lite saker i vägen men nu är jag tillbaks. Först ut Tredje gången gillt, det tredje halsbandet jag gjorde efter en slags beställning. Det första blev jag inte nöjd med, det andra blev jag nöjd med men inte den som skulle ha det (och det var mitt fel för jag gjorde som jag ville och inte som hon sa och då hjälper det inte hur fint det är.. bra läxa).

Det tredje, som är så kort som hon ville ha det och liknar det jag hade och som hon hade som modell är gjort i metallicglasstavar och så olika halvädelstenar. Just att de är olika (jag hade inte tillräckligt många av en sorts gröna) blev jag inte fullt nöjd med så jag gjorde faktiskt ett fjärde halsband till slut. Det blev ljust metallic-grönt, också i småstavar och så med lapis lazuli. Dumt nog skannade jag det aldrig. Och på tal om halsband som inte skannats gjorde jag förra helgen ett ganska kort dubbelradigt lila halsband som hann iväg innan det kom innanför skannern, det också. Det såg ut ungefär som det i posten Turkost, fast mörklila då. Fint.

Så. Så har jag gjort en grej jag fick en förfrågan om för länge länge sen. Kom mig inte för att göra det för att det är så pilligt med medaljongerna men nu så.. Tror inte den är så praktisk som väskutsmyckning, som den är tänkt att bli, men den är i alla fall som hon sa, ekumenisk så det visslar och så lila. :)

Det är en liten lila karbinhake, de finaste ametistchipsen jag hittade (en ljus och en mörk), tjeckiska fasetterade glaspärlor (fast det ser ut som dagispärlor, jag vet), andra glaspärlor varav några vaxade och så nån gambisk cat's eye innan medaljongen med Allahs namn i kalligrafi. Medaljongen är i balsaträ, små små glaspärlor, papper, färg, lim, lack och kärlek. Mycket pill med dem kan jag säga...

På andra tråden är det först vaxade glaspärlor omslutna av guldmetallicpärlor (också i glas), en fasetterad tjeck, ett glashjärta och en av ametisterna och så mer vaxat innan ett kors med lila och gula "stenar" jag blev så glad när jag hittade, för att det var så rätt. Alltihop sitter på vaxad lintråd. Skulle det inte vara som hon tänkt sig får jag plocka isär det, för vem hittar jag som vill ha muslimsk och kristen kitsch på samma grej..? Så, gokväll och välkomna tillbaks, jag och ni!

Uppdatering dagen efter. Jag fick klippa sönder den, för det går inte att ha korset ihop med namnet Allah. En madonna-medaljong om det ska vara alldeles nödvändigt, men inte korset sas det. Skulle den som bar det möta nån fanatiker kan hon råka riktigt illa ut sas det, och det är inte bra för mig att ha satt ihop nåt sånt. Tur man har flexperter i sitt liv, om det så handlar om stenval eller religiösa symboler...

2 kommentarer:

  1. Varför kan en madonna accepteras, men inte ett kors? Jag slänger gärna med en adamsstjärna och en buddhafigur också, när jag ändå är i tagen :)

    Fint var det hur som helst, gör dig inte av med varken korset eller medaljongen, jag gillade dem!

    SvaraRadera
  2. Förresten. Ordet "synkretism" speglar mer hur jag tänker, än "ekumeni".

    http://msgarbo.blogspot.com/2007/05/vokabulr.html

    SvaraRadera