19 april 2008

Där man minst anar det...

Jag har inte kunnat pärla på sistone, av skäl vi inte går in på. Sägas kan bara att jag saknat det som attan. Däremot har jag gjort flera riktiga pärlfynd så jag tänkte jag skulle blogga om dem istället. Folk frågar ibland om det inte blir dyrt att handla på Panduro och jag har fnyst och sagt att såna ställen handlar man på i nödfall, sen har jag inte sagt mer. Idag kommer en del av sanningen. (Inte hela, ibland köper jag grejer till fullpris i vanliga affärer, och ibland dyrare saker än det, som halvädelstenarna från Göteborg...)
Först ut, inget märkvärdigt alls, men jag tycker så mycket om de här pärlorna så jag tar med dem. Två små lådor rocaille i ljuvligaste blekorange (använt i mitt Ganesha-halsband och i Måbärskvistsmyckena). Ville gärna ha den där färgen hemma och mina var slut. Inte så billigt som man kunde tro (tjugo spänn asken), eftersom de är köpta på trevliga skräpaffärn på nedre änden av Hornsgatan. Där köpte jag också de neoniga lime blommorna i förra inlägget förresten.
Sen köpte jag pärlor av en hemkommen Afrika-farar-vän som skickade sötaste provpåsen med fint trädda trådar med urval. Rart. Fina stora rocaille. Rocaille rular. Inte jättebilligt men okej även med Pärlbesattmått.

Så släntrade jag förbi smyckesutförsäljningsbazaraktiga affärn i pissgången mellan Gamla stan och Slussen och gick in, fast jag inte tänkt det. Ramlade på halsband med halvädelstenar som kan bli de finaste blommor (de vita trianglarna), så jag Bingo lingo till min inre röst som mässade om köpförbud och köpte tio halsband för sjuttio spänn!

Och ytterligare en vecka senare gick jag - inte alls i pärltankar- och såg plötsligt att pakistanska tygaffären på Drottninggatan ska slå igen! Nej! Mer usla latteställen behövs inte, däremot pakistanskt glitter och bjäfs! Gick in, nästan för att kondolera. Den enes död den andres bröd gäller än, för jag kom därifrån med tio (!) påsar rocaille och andra glaspärlor för en hundring!
Nu måste jag få pärla, om jag så ska få barrikadera mig hemma! Ett grått halsband är nästa sak jag ska ha för händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar