28 juni 2009

Back to basics

Jag gick förbi ett skyltfönster i Gamla stan, eller om det var på Fleminggatan, och fastnade på ett halsband på en av skyltdockorna. Det var rocaille i rött mellan coins i pärlemor och annat, i många varv. Tänkte att Fasen, sånt här kan man ju också göra, nu har jag fastnat på att jag måste toppa mig själv, igen, fast jag lovat mig själv att göra bara för att göra för att det är skönt, och härligt med färger och material. Nu går jag hem och gör nåt enkelt, ett IKEA-halsband!

Frågade Assistenten (som vill bli kallad Rådgivaren av okänd anledning) om färger till det. Jag hade tänkt mig blått, grönt, rött och gult. H*n sa klarrosa, grönt som när man håller löv mot solen och "vanlig gul". Hittade inga pärlor som passade till det valet dock, så det fick bli som jag själv tänkt först, eller nej, det fick bli som det blev, för jag hittade inga rödröda eller gulgula jag trivdes med.

Nu är det indigoblå rocaille från Gambia (Ritvas köp), rödrosa infärgade stenar jag fått från Italien (irriterande att inte veta vad för stenar, men vad gör man?), blekorange sötisar och så gröna kuber från Ghana (Lisas köp). I rollen som Gröna pärlor testade jag en massa olika sökande men inget blev som jag ville, så jag tog det här till slut, utan wow-känsla. I och med att de var så små så är det två stycken gröna på rad, med en röd sen och så två gröna igen innan den gula. Jämnt men ändå inte riktigt, det gillar jag.

"Låset" är ett bälte i peyote med en cloisonné-pärla. Halsbandet går alltså att ha med så här många rader och fastsatt med "bältet", tvinnat eller ej, eller som ett vanligt långt halsband i två rader/varv. Det tyckte jag var lite fiffigt. (Lite roar småbarn, och mig.)

2 kommentarer:

  1. Halsbandet ser bekant ut! Har jag månne sett det IRL häromsistens? Vackert hursom!

    SvaraRadera