18 mars 2007

turkost (inte turk-ost alltså...)

Idag blev det inget pärlat. Jag övade på att virka istället, med vanlig tråd, och oj vad jag ångrade att jag tittade på söta pojkar - eller vad jag nu gjorde- istället för att pay attention på slöjdlektionerna! Med tungan petande ut ur munnen gjorde jag små fula tåtar som inte alls för tankarna till eleganta smycken. Hmmff...

Nåväl. Idag ska jag börja lägga in bilder på sånt jag gjort tidigare. Ska jag börja i kronologisk ordning, med bin-binsen jag gjort i många många år, eller med det jag gjort sist... Eller i vild oordning? Än så länge har jag inte en endaste läsare och behöver inte ta hänsyn ett dyft så det blir nog de senaste kreationerna först så ser vi sen.

Det här är det första halsband jag gjort med lås (och nu låter det som jag inte gör annat än gör halsband och så är det ju inte riktigt, men dock, det är sant att det är det första med lås..). Låset är förfärdigat av pärlor och tråd och jag hoppas innerligt det kommer att hålla för användning. Ett av mina gymskåpsnyckelsnören har tydligen gått av och det känns döpinigt. Tur det är nån jag känner, så jag kunde be om ursäkt ordentligt.

Halsbandet är en beställning från en nätis som sett annat jag gjort. Det är kul att jobba fritt ur huvet och nån vill ha det man gör, men att jobba mot ett önskemål är spännande på sitt sätt också. Nu var ju inte beställningen så specad, den sa Turkost, flerradigt och ojämnt, så jag hade stor utrymme ändå.

Det är pärlemor, turkos, färgad bergkristall, nåt jag tror kan vara blå bandagat (eller nån annan halvädelsten men jag vet inte) trä- och metallpärlor och vanlig rocaille. Stackars rocaille som får heta vanlig... (Du ska veta att du är min favvo i alla fall!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar