18 mars 2007

in my dreams

Vet inte varför jag döpte armbandet till det, namnet bara kom till mig. Lila har alltid varit en favvofärg, kan det vara därför?

Armbandet är gjort på samma sätt som de flesta armband jag gjort hittills, med en pärltråd som löper genom några centrerande stora pärlor. På tråden sitter det större pärlor lite ojämnt utplacerade. I just det här är det tre små glasklara rocaille med lila inre färgkärna (colour lined heter de på pärlsajter) och så en liten silverfärgad metallpärla efter tre stycken lila, dels en massa mindre ametister förutom en liten hjärtfärgad glaspärla och den stora ojämnt slipade ametisten.

Såhär säger sajten Paranormal om ametist:

"Under kudden eller buren till sängs hjälper ametisten mot
sömnproblem och mardrömmar och förhindrar att man försover sig. Ametisten är en mäktig resesten, skyddar mot tjuvar, sjukdom och annan fara. Vid utbyte av ametister mellan älskande par stärks banden. När män bär den, sägs den dra till sig goda kvinnor. Den är en andlig sten - en sten för frid. Håll den i vänster hand för att uppnå lugn. Den tar bort fruktan och ökar hoppfullheten. Den avlägsnar skuldkänslor och självbedrägeri och hjälper mot alkoholism och frosseri.
Ametisten skärper ditt
sjätte sinne. Den lär dig att släppa taget och känna tillit, att ge upp gammalt och låta dig fyllas på ett nytt och bättre sätt och låta universums krafter leda din väg. Ametisten ökar också den mentala förmågan, förbättrar minnet och lindrar huvudvärk. Placera ett ametistkluster på ditt meditationsbord eller bär en runt halsen för att fördjupa din meditation. Ametist är för tredje ögat och kronchakrat. [...] Är extra gynnsam för meditation och kan råda bot mot sömnlöshet. Stenen filtrerar bort alla mardrömmar och skänker dig istället nattliga visioner om framtiden - om det är vad du önskar. Ametisten skärper ditt intellekt och stärker dina andliga krafter. Den är ett ypperligt hjälpmedel för astralprojektion och själsresor. Den besitter healande krafter och balanserar auran. Stenen skänker dig beskydd av alla de slag, inre frid, kärlek, självförtroende, belåtenhet och ärlighet. Den lindrar ilska, stress, inre spänningar och depression, samt hjälper dig kontrollera negativa tankar och känslor. Ametisten beskyddar dig från hat, sorg, vrede och hallucinationer, samt är till stor hjälp för den som önskar frigöra sig från missbruk. Om man bär en ametist på vilken man låtit ingravera en amorin, så lockar den sann kärlek till bäraren. Förr trodde man att ametisten kunde förhindra berusning. "

Jisses säger jag. Jag vet inte hur mycket jag tror på det, men säkert är att den är ljuvligt vacker och det känns som man mår bra av att titta på den. Det räcker bra för mig, även om ovanstående mer än gärna får vara sant...

2 kommentarer:

  1. OERHÖRT vackert armband. Nästan lite magiskt!

    SvaraRadera
  2. Säljer du det där armbandet?? Jag vill gärna köpa det! Jag är ju själv förtjust i lila. Hör av dig om det!

    SvaraRadera