26 april 2009

Larger than life

Hittade de underbara e-type-pärlor (stora rocaillepärlor) jag sett tidigare men bangat på att köpa för att det var en så stor påse, när jag tittade in på Perlehusets utförsäljningsrea (så trist att de försvinner, affären har affektionsvärde för mig) så nu har jag tillverkat en gigantmuff, som är större än såna som sitter på damer. Kanske tolv centimeter? Som min handflata är den i alla fall.

Att bilden är så mörk är för att muffen är så hög att det inte går att ha locket på skannern på, och det inte ens funkar med papper lösa på, det släpps ändå in ljus i kanterna. (Orka leta efter rätt handduk... Trött idag.)
Pärlorna är verkligen vackra (Jablonex oblige), med lite av bensinfläcksglans i blått, rosa och guld. Muffen är pärlad på vaxad lintråd i en färg som inte kunde vara rättare, precis leverpastejrosabeige! (Jobbig tråd förövrigt, den kladdar och så fransar den sig när man hållit på ett tag och trätt.) Längst upp en karneol, som dels var den sten jag hade hemma som passade bäst (hade inga stora rosenkvartsar, som jag först tänkte mig) och dels är en god och trevlig sten på det hela taget, om man nu bryr sig om sånt. Jo, just, den är köttigare på vänster sida, sen jag läst att det är så de flesta är skapta i verkligheten. Tyckte det var roligt att göra en statistiskt sett riktigare muff haha. När jag nu ändå höll på... Nästa ska bli blå däremot, en Alien-dito.

Har ingen aning om vad jag ska göra av den, den är nog för stor att ha på sig, med mindre än att man har den som bältesspänne. "Då kan man väl lika gärna visa den riktiga muffen" tyckte Assistenten som verkar förlikat sig med att jag gör sånt av mina pärlor, när h*n inte får rabatt-armband av mig eller jag gör trasmattor med en katt på, som är mitt långtidsprojekt för tillfället (satan i gatan vad tid det tar att pärla en katt som är "fylld" och inte ihålig...).

Fast kanske nån modig en skulle våga ha den som brosch? Man lär inte behöva prata mycket själv med en sån på kavajslaget...

1 kommentar:

  1. Åååh! Jag vill ha! Om du inte vet vad du ska göra av denna underbara pärlfitta, så vet jag.
    En variant är att du gör om tricket med Jennie-Yoni, fast större. Det skulle jag gilla.

    SvaraRadera