10 maj 2009

Hjärteblooood

Assistenten uppenbarade sig plötsligt med två armband som jag undrat vart de var tagit vägen... H*n hade fått dem, sa h*n. Hmm, det har jag svårt att tro, sa jag , jag köpte ju dem för att ta pärlorna. Senare fick jag dem, kan man säga för att göra historien kortare. Jag tog genast upp dem och sorterade stenarna färgvis. De rosa och rosaröda stenarna var så fina tillsammans att jag nästan genast drog fram lådorna med rosa och röda pärlor (två lådhögar alltså). ¨
När jag sett de röda pärlorna som ser ut som droppar (från Perlehusets rea innan de flyttade från Tegnergatan till nuvarande Frejgatan, där de tyvärr lägger ner också) såg jag framför mig blod samt att man kunde ha hjärtan till. Eller om jag hittade de fina hjärtpärlemoknapparna först (de som råkade vara en rosa och en röd, så förnämligt), jag minns inte, fast det var i går kväll (jag har papper på att jag är så här disträ, om nån undrar).

Det är alltså stenar (oidentifierade och färgade) från armband från Glitters rea, cerise glaspärlor i två storlekar från ett barnhalsband jag köpte på H&M i akt och mening att slakta det (antagligen från Indien), diverse amå glaspärlor från Perlehuset och andra affärer, hjärtknappar i pärlemor från Mattsons band (så fina, men tyvärr slut där) och små och stora pärlor i risajklat glas från Ghana. Det är trätt först en rad med sten, liten glasis, stor glasis, liten glasis, sten. Sen ett varv med nåt annat, bland annat dropparna. Sen tre varv med små öglor, varav ett varv med enfärgade öglor och två med blandade. Inte lite jobb alltså...

Halsbandet är jättefint på (och ljusare än på den här bilden), men rejält synligt, får se vad som händer med det, om jag vågar ha det på mig eller om det hamnar hos nån annan. Roligt var det i alla fall att jobba med nåt så färgstarkt.

2 kommentarer: