5 juni 2009

Gott och blandat

1. Här är senaste pärlmuffen, som jag kallat syndikalistmuffen, för att den är svart och röd som de knappar folk hade på sig när jag var hälften så gammal. Den ville absolut inte synas i skannern, så jag lägger upp den först nu när jag fått bild av matten själv. Tack så hemskt mycket för bilden och för att jag får lägga upp den, det är så roligt att få se sina (mina) pärlbebisar lajv, eller nästan-lajv!
2. Här är Tempus fugit i ny och förbättrad version, förhoppningsvis. När jag sydde den hade jag först döskallarna gåendes mot höjden, men de föll ju huvudstupa (!) eller hals över huvud eller vad man ska säga, när man rörde på armen.

Fick rådet att klippa loss dem och sy dem så att de dinglade neråt, eftersom man mest har armen neråt (om man nu inte ständigt är på konsert med armarna i luften). Nu är de iofs sydda även "mellan ögonen", så de sitter fast istället. Om nån undrar varför inte skallarna sitter snörrätt så är det därför att det kanske inte finns nån pärla att fästa i precis i höjd med skallen bredvid, det får bli så gott det går och hellre än bra ibland...

Och här måste jag fråga, du Anonyme kommentator med de insatta/engagerade kommentarerna om bl.a Tempus fugit och att det torde finnas folk som skulle vilja ha det... vem är du? Om du nu råkar läsa det här. Alltså, inte Var bor din postlåda, men känner vi varann lajv, nätledes eller inte alls? Jag är nyfiken, jag vet, men jag undrade så vem det kunde vara som skrev tre kommentarer på raken... (Tur jag inte är en katt ja.)

3. Och här är ett försök som kommer att bli upprepat eller sönderklippt, det också! Jag ville göra nåt turkost. Tog fram allt jag hade och sorterade fram lagom mycket till ett halsband. Jättefin hög med pärlor, men fy så tråkigt. Okej... vad är fint med turkost? Svart och rött, tycker jag, bland andra kombosar.

Av nån anledning fick det mig att tänka på Kina, eller det jag känner till av kinesisk estetik med min obegränsade okunskap. Fast det fick mig att tänka på Betty Boop, rockabilly och pinuppor också. Märkligt. Började göra nåt peyotigt med det turkosa och sen körde jag fast. Testade olika saker som inget av det blev bra. Och när jag börjat misströsta helt upptäckte jag dessutom att de turkosa pärlorna FÄLLDE!

Tänk om jag hade gjort nåt snyggt, gett det till nån och den sen mejlade och sa att Du, ditt armband gjorde en Michael Jackson?! Huva, vad pinsamt. Fast tvångsmässig som jag är var jag tvungen att avsluta det trots att det med största säkerhet kommer att bli schlacktat. Synd, för jag gillade färgkombon, men nu är jag sur på det.
4. SöS, som skriver så himla rara kommentarer, du ska få dina små döskalleörhängen att ha till Kali-halsbandet. Jag har bara inte känt mig hågad att tånga i silver, och man måste ha det i händerna om det ska bli bärbart. Och Ritva, chevrons är nog glas ja, jag vet inte vart jag fick keramik ifrån. Är väl ingen sån kalenderbitare... fast chevrons vet jag förstås att det heter, nån måtta får det vara på obildningen på området. Fast för mig är chevrons främst märket på Citroën-bilar.












5 kommentarer:

  1. Ingen brådska ALLS whatsoever med örhängen.
    Jag läser och tittar med förtjusning på dina bilder, det är så KUL!
    Vet du, det känns som att när du har ett namn på halsbandet (barmark, tempus fugit, pärlpitt...katten på mattan - Kali) så blir det en historia, en symbolik, en genomkomponerad grej som gör att betraktaren förs hän i fantasin, du har ett intryck du förmedlar. Gudmors första halsband var utan sådan idésymbolik, det här också, de är vackra men inte lika laddade, berättar ingen historia. De är mer "allmänna smycken" liksom. Bara en reflektion. Kram!! /(Sö?)S/Will

    SvaraRadera
  2. Jag är trött. "när du har ett namn på halsbandet" står det, jag menar förstås "smycket".../W

    SvaraRadera
  3. ...gudmors ANDRA halsband skulle dt vara, det med det vita hänget. Nu ska jag gå och sova. Kanske lära mig att förhandsgranska innan jag postar också?! /W

    SvaraRadera
  4. Roligt att du kommenterar kommentarerna i liten font, ser kul ut. Jag vet inte om jag ska skriva både här och på PP om dina verk... Vilket känns viktigare?

    SvaraRadera
  5. PÄRLMUFF! Ljuvligt, raring!

    :-)

    SvaraRadera