11 juni 2009

Liberty fabrics

Häromdagen var jag alldeles ämlig, men så gick jag in på en stor tygaffär, och inne bland de vackra mönstren, färgerna och materialen som var så gosiga eller lena att ta på så tinade svårmodet upp för att helt försvinna så småningom. Gick där bland annat förbi en ställning med tyger från Liberty, med finstämda ton i ton-blommiga prickiga paisley och på annat sätt småmönstrade dyris-bomullstyger. Såna brukade en moster ha jämt.

Tänkte på dem när jag tänkte på nästa halsband, att jag skulle göra blommigt som inte behövde vara verklighetstroget, men som skulle vara i färger jag normalt inte skulle sätta ihop, som... och så kom den här kombon med rosa och lejongult upp av sig själv.

Förutom glas glas och mer glas (mycket "finglas" från Tjeckien) är det lite sötvattenspärlor och lite citrin. Det var inte meningen att låset skulle bli fullt så peyotigt, men jag kunde visst inte sluta... Det är alldeles omöjligt för mig att använda, för det är inga färger jag nånsin har på mig men jag är förfärligt nöjd med det ändå.
Och här en bild bland andra, från Libertys hemsida, som jag inte länkar till, det blir så fult (Google is my friend...). Valde ett tyg med färger liknande halsbandet jag gjort, så klart.











4 kommentarer:

  1. Vackert!!! /Will

    SvaraRadera
  2. Det slutar aldrig att förvåna mig. När jag ser den bilden som visas i texten så ser det så enhetligt och symetriskt ut, men när jag klickar på den bilden och ser en större bild så syns det verkligen hur många olika pärlor och färger det egentligen är. Det är utanför min fattningsförmåga hur du bara kan få ihop det till att passa så bra! Hade jag försökt med något liknade så hade det sett ut som något ett dagis barn hade gjort. När du gör det ser det ut som ett konstverk. Jag älskar att se det!

    Kram
    Cat

    SvaraRadera
  3. Jättefint skrivet, Cat!!!

    Jo det stämmer, du har en särskild konstnärlig ådra som är rik och speciell! De där dagger-pärlorna (de heter väl så de där mjölkvita avlånga) gör sig särskilt väl som blommor. Helheten är njutbar.

    Ritva

    SvaraRadera