14 juni 2009

Jämrars förbaskade halsband- hilfe!

Jag gjorde det förra halsbandet, bara för att så snart jag var klar känna mig missnöjd över att det var liiiite för långt för att vara kort, borde haft ett hänge längst fram om det nu skulle vara annat än choker-kort, och så hade det ett lås som var för stort. Samtidigt tyckte jag det övriga var jättefint och ville verkligen inte klippa sönder det helt, om inte annat så för att daggers-blommorna var ganska dryga att göra.

Provade med att göra ett hänge med en gul sten som bas och löv och pistiller och grejer på. Det var ... intressant, som man säger när man inte vill säga konstig rätt ut. Lite fint, som en muterad blomma, men nej. Så provade jag att göra en liten samling med facetterade boll-blommor, som de gula pärlorna som redan är i. Hä, det var inte heller bra. Så klippte jag bort låset, i akt och mening att återanvända "hattarna" och göra lite fler daggers-blommor, kanske längst fram. Kom ingen vart.

Så ringde en moster om nåt helt annat än att få ett halsband, men jag har länge tänkt göra nåt till henne, som har så fin smak och så säker blick och som jag tycker hemskt mycket om så jag frågade om hon ville ha nåt. Hon har nyligen haft nån attack av nåt och kan inte använda händerna så bra, så hon undrade om jag kunde göra nåt med magnetlås i så fall. Förövrigt fick jag fria händer, jag visste ju vad hon gillar sa hon. Hon har tidigare pipit glatt och entusiatiskt över allt möjligt, så hon skulle säkert gilla alla möjliga saker jag skulle kunna göra, men jag skulle hellre vilja veta om hon ville ha nåt långt eller kort, färgglatt eller mer dämpat och så vidare. Det här kändes dock som det skulle kunna funka, med ett krajade händer-vänligt lås.

Jag har ju faktiskt två oanvända finfina vita pärlor som är magnetiska tänkte jag, dem kan jag ha som lås och så får jag fläta in mer vita pärlor för att dölja låset.. Sagt och gjort. Byggde på halsbandet på längden lite och så satte jag dit låset. Det höll ju inte, skiten går ju upp när man har det på sniskan, som jag tänkt! Och har man det mitt fram så håller det heller inte särskilt bra, och då har jag pulat med att få det exakt likadant på båda sidor för ingenting.

Det verkar inte vara meningen att det ska bli nåt Liberty Fabrics-halsband... Och armband tänkte jag också att jag kunde göra av det, men jag vet rakt inte hur. Moster tog gärna nåt synligt (fast hon är typ lika gammal som andra mostern) och har nog ganska generös smak, så jag kan göra nåt annat till henne om det här inte funkar på nåt sätt (får bara gå och skaffa bättre magneter..). Fast vad det retar mig att ha ägnat så mycket tid åt nåt som ändå inte funkar. Grrrr!! Nån som har nåt förslag på vad jag ska göra av ovanstående?
Det är lite trådar kvar som inte är bortklippta, eftersom jag inte är färdig med det, men ni klarar nog att bortse från dem, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar