9 december 2009

Smaragd, lapis och lite guld på det.

Härförleden var jag på kalas hos en vän som bland andra grejer jag gjort har höstlövsmuffen. Där mötte jag en som blev lite till sig över den och gick och visade den för sin fru. Sen kom han tillbaks och frågade hur han skulle få tag på mig och jag sa att kontakt kunde ske genom min vän (eftersom jag flera gånger varit med om att lämna kontaktuppgifter och sen blivit besviken för att jag inget hört- så barnslig är jag, ja).
Men nej, han hämtade papper, tog länken hit och så snart jag kommit hem (rullat hem) så hade jag mejl. Föredömligt. Lite mejlväxling fram och tillbaks och till och med en träff där jag visade de muffar jag har hemma och så kom då önskan. Ett försvunnet jadesmycke fanns i tankarna, men nej, inte jade-grönt, grönare liksom. Som smaragd? Ja, precis. Och så blått, lika blått som det gröna. Som lapis lazuli? Ja, så ja. (Frågorna var det jag som ställde.) Kanske nåt litet guld insprängt var sista önskemålet förutom att den inte skulle vara för stor, den lilla lila piratmusslan var i lagom storlek.

Nu har jag gjort en muff som jag personligen tycker är fin, men den är grönare än blå, fast det skulle vara tvärtom (muffarna har en egen vilja, jag svär), det blåa är mörkare än jag hade tänkt (fast inte alls så mörkt som det ser ut på den soppiga skannerbilden) och så är den ju inte så liten... Skälet är mest att de blåblå och gröngröna pärlor jag hade är lite större i storleken än "vanliga" rocaille (som är 9/0 eller 11/0), och då går det inte att få till en hur liten muff som helst... För att göra annorlunda hade jag behövt åka och handla, och dels finns det kasst med pärlaffärer numera, dels har jag annat i livet än pärlor (tro't eller ej), dels är det skralt i kassan, så pärlaffärer ska undvikas, man (läs jag) klarar sällan att bara köpa det man måste ha.
Jaja, jag lägger upp den här så ser vi vad han säger. Det är ju inte värre än att den här får sälla sig till samlingen av mattelösa muffar så gör jag en till som möter kravspecen bättre... Vill han ha den så ser vi om det ska bli snodd på, eller om det bara blir en ögla och den ska hängas på en kedja. Jo förresten, det är en pingla som soloaktörpärla. Tyckte dels att färgen och formen på den här passade bäst (av de gröna och blå större pärlor jag hade), dels att det var roligt att den plingar lite lätt. De större pärlorna är från Ghana (tack Lisa!), de mindre ytterst är vanliga köpe jag fått från Frankrike och pinglan är från Tiimari (stavning), en affär jag saknar mer än andra försvunna affärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar