19 augusti 2009

Pärlbesatt featuring Frimurarkulan och dess skapare

Det här är ju min pärl- och pysselblogg, inget ställe där jag tänkt skriva om annat eller där jag tänkt ha med andras saker, men när man har en vän som gör såå fina saker, denne vän är så kass på att visa upp sina saker och de är så värda att visa upp, så måste jag nästan göra en Amélie (även om jag hoppas jag är förbi värsta hjälpoholismen) och visa upp nåt coolt han gjort. Eller måste måste jag inte, men jag vill.
Det här är en kula gjord i silver, som går att veckla ut så det blir ett kors. Det skulle gå att göra som stjärna eller nåt annat, vilket han tänkt göra, det är bara att tar sån sjuk tid att göra alltihop så det dröjer. Mått och allt har han räknat ut själv, för kulorna hade han bara sett på bild. Galet begåvat, där jag ligger jag i lä så det visslar, jag med mitt påtande.

Först räknade han och gjorde modeller i frigolit och modellera (om jag minns rätt), och så räknade, räknade mer och så gjorde han den. I förra inlägget var det Parce que je le vaut bien, här är det Just do it... Vi pratade om att man kunde göra en Jesus på korset inuti, eller en sån där totem-nisse som Inka, Maya eller vilka det nu var hade, men vi får väl se om han pallar att sitta i jag vet inte hur många dagar för att göra en ny.
På bilden är den inte polerad och riktigt riktigt färdig, men jag ville ta bild på den innan försvann som jämna år-födelsedags-present. (Kanske måste tillägga att han är guld- och silversmed, ingen glad amatör...)

2 kommentarer:

  1. Fantastisk grej!

    Är det alltså något som frimurare har? Jag har aldrig sett såna.

    Och så små små gångjärn ...

    Komplimanger åt smeden!

    SvaraRadera
  2. Parce que je le vaut bien.

    Absolut, kunde inte ha sagt det bättre själv. Om jag bara visste vad det betydde.

    Tack för tillägget. Puh. Skönt att karln var smed. Nån måtta får det vara på glada amatörers begåvning.

    Klart att Det Blanka Halsbandet och Orangen används. Hehe. "Får jag ha den i bilen?" frågar Lille Brottarn artigt, och det får han. Tack igen!

    Vet du vad?? Vi var på Röda Caféet igår. Lunchade där. Surrabutt sa spontant: "Här var vi med mammas kompis piiiip [ditt namn, censur]." Jag blev lite paff, för här hemma går du snarast under namnet "the muffmaker".

    :-)

    KRAM!
    Rana

    PS. Tackar gud för att jag inte började tala franska med dig. Jag gör det ibland för att imponera med mitt galet utsökta uttal. Det hade dock INTE gått hem den här gången.

    ;-)

    SvaraRadera